skip to Main Content

Anul trecut cercetătorii au efectuat un sondaj care a inclus peste 1800 de participanți, pentru a aduna mai multe informații despre modul în care obiceiurile noastre de viață s-au schimbat de la izbucnirea pandemiei COVID-19.

S-a constatat că peste 50% dintre oameni mănâncă mai multe „ronțăieili” decât de obicei.

În plus, aproape 50% dintre participanți au raportat că mănâncă mai mult pentru că sunt plictisiți și 25% au relatat că simt că obiceiurile alimentare pozitive pe care doresc să le dezvolte le scapă de sub control.

Acest lucru evidențiază faptul că nu suntem singuri când vine vorba de provocările interne cu care ne confruntăm în ceea ce privește alegerile noastre alimentare.

Mulți oameni nu se îndreaptă spre mâncare strict pentru a se hrăni, oferind corpului nutrienții de care are nevoie, ci și pentru a găsi confort și ușurare emoțională în gustul plăcut.

Desigur, rareori suntem conștienți de acest lucru.

Nu o facem intenționat.

Nimeni nu își spune: “Simt ceva neplăcut, cred că o ciocolată mâncată pe nerăsuflate îmi va rezolva problemele.”

Și totuși… se întâmplă.

Apoi apar regretele și chiar sentimentul de vinovăție, însă asta nu ne oprește să repetăm întregul ciclu și constatăm adeseori ca ne-am pavat drumul spre cateva kilograme în plus.

Iată în continuare câteva dintre cele mai ușor de recunoscut semne ale mâncatului emoțional:

1. Mănânci atunci când nu îți este foame

Atunci când îți dorești mâncare deși nu a apărut senzația de foame în stomac, ci mai mult în minte, sub forma unei pofte ce trebuie satisfăcute, înseamnă că de fapt cauți hrană emoțională. 

Sunt prima care recunoaște că dacă lucrez prea mult timp la calculator fără pauze de „joacă”, gândul îmi zboară la bomboane de ciocolată.

Nu îmi este foame în acele momente – caut doar cea mai cunoscută metodă cu care creierul meu s-a obișnuit  pentru a simți rapid ca mi-e bine.

Dacă îmi urmez pofta, de cele mai multe ori regret, pentru că insatisfacția rămâne.

Soluția este să înveți să simți și să nu îți fie teamă de emoțiile așa zis neplăcute.

Când apare o poftă imperioasă de mâncare, acordă-ți zece minute de pauză.

Concentrează-te să fii cu tine și să simți foamea, pofta, iritarea că amâni satisfacerea ei, furie, tristețe, orice.

Poți să faci asta cu starea unui copil foarte curios, care privește pe furiș în spatele scenei, în spatele poftelor, la ceea ce se ascunde dincolo de prima senzație, de suprafață.

2. Îți este teamă că ratezi ceva bun sau că rămâi nemâncat

Atunci când vezi pe cineva mancând ceva bun și tu știi că ai hotărât să mănânci sănătos, asta te face să simți că ești privat de o plăcere.

Sau atunci când la o ocazie specială îți vine să devorezi tortul sau rulada cu carne „pentru că nu am ocazia des să mănânc ceva atât de bun”.

Crezi subconștient că magia și fericirea se află în mâncare și nu in conexiunea profundă cu sine si cu alți oameni.

Firește, vrei și tu o bucățică din ea.

Cum poți demistifica această credință falsă?

Te poți folosi de această teamă de a pierde ocazia, oferindu-ți din când în când ocazia de a simți, fără să îi dai curs.

Folosește apoi jurnalul emoțional pentru a nota tot ce a ieșit la suprafață în momentul în care ai amânat împlinirea acele pofte.

Poți descoperi astfel multe credințe limitative ce îți controlează deciziile și cu cât te împrietenești mai mult cu lumea ta lăuntrică, cu atât mai multă libertate îți va deveni accesibilă.

3. Corpul tău nu îți este cel mai bun prieten

Atunci când mănânci ignorând semnalele trupului, dezvolți o relație plină de comparații și de nemulțumire cu acesta.

Poate ai obiceiul să îți critici trupul atunci când te privești în oglindă. 

Sau să eviți oglinda cu totul și să fii dezamăgit de tine.

Un exercițiu foarte bun pentru a dezarma criticul interior este să îți acorzi zilnic câteva minute în care să îți dăruiești cuvinte pline de bunătate și susținere, privindu-te în ochi în oglindă.

Fă cunoștință cu tine dincolo de imaginea deformată pe care ți-o prezintă criticul interior. Este nevoie de antrenament și consecvență, dar se poate!

4. Nu vrei ca alți oameni să știe tot ce mănânci

Avem sentimentul că dacă cineva ar vedea cu adevărat cum și cât mâncăm, nu i-ar mai place de noi.

Când avem anumite dulciuri sau mâncăruri pe care le ronțăim mai mult atunci când suntem singuri sau chiar pe ascuns, se perpetuează credința că e ceva în neregulă cu noi.

Soluția perfectă este să împarți cu ceilalți mai ales acele pseudo-alimente pe care ai tendința să le mănânci cu speranța că ceilalți nu vor observa.

Împarte toate dulciurile și chipsurile cu deschidere și sinceritate.

Astfel vei mânca doar jumătate față de până acum și în plus vei elibera sentimentul de vinovăție, care întreține cercul vicios al mâncatului emoțional pentru că ne face să ne simțim prost, iar asta ne face să avem nevoie de mai multă mâncare pentru a ne consola.

Vinovăția este o emoție care nu a ajutat niciodată pe nimeni, așa că te poți elibera de mâncatul emoțional și fără ea.

5. Te simți vinovat în timp ce mănânci sau imediat după

Te gândești: „Nu ar trebui să mănânc asta. N-ar trebui să mănânc nici asta. N-ar trebui să mănânc NICI asta. Nu pot să nu mănânc asta!” 

Astfel îți furi complet tocmai plăcerea de a mânca , ceea ce te face să ai tot mai multă poftă de mâncarea „interzisă”, în speranța că te vei simți până la urmă satisfăcut.

Dacă tot mănânci ceva cu multe calorii, măcar bucură-te de asta.

Savurează fiecare îmbucătură, permite ca acel moment să îți ofere ceea ce cauți de fapt în mâncare: plăcere, intensitate, bucurie și relaxare.

Vei vedea că dacă faci asta cu adevărat, pe îndelete și oferindu-ți permisiunea de a simți, vei mânca mai puțin și nu mai mult.

6. Mănânci repede, fără să mesteci complet și parcă nu te saturi

În special atunci când mănânci ceva ce știi că nu e chiar sănătos, termini în câteva minute și senzația de împlinire întârzie să apară.

Mănânci fără să te așezi la masă și fără să dedici un timp special actului de a mânca, mai ales dacă este vorba de ronțăieli: în mers sau cu ochii în telefon, făcând altceva, fără să simți ce mănânci.

La final, îți dorești mai mult, fiindcă de fapt nu ai apucat să conștientizezi nici gustul, nici experiența de a mânca.

Fie că mănânci o masă întreagă sau doar ceva bun ce ai vrea ”să nu se pună”, onorează acel moment.

Chiar dacă e vorba doar de o napolitană, de un corn cumpărat la colț de stradă, oprește-te, privește mâncarea, simte-i aroma, consistența, gustul, mestecă pe îndelete, oferă-ți timp doar pentru asta.

Oprește telefonul, televizorul, calculatorul, vocile din mintea ta, preocupările secundare care îți fură experiența.

Vorba aceea: dacă e bal, bal să fie! Fă ca acela să fie momentul tău.

Meriți să te bucuri și ai nevoie să simți. Cu cât vei simți mai des și mai nuanțat gustul adevărat al mâncării și cu cât vei sacraliza actul de a mânca, oferindu-i importanța cuvenită, cu atât mai repede te vei sătura și cu atât mai puțin vei mânca acele alimente care de fapt nu îți fac bine.

Nu îți cer să mă crezi, doar acordă-ți șansa de a face lucrurile și altfel decât până acum.

Vestea bună: există strategii eficiente pe care le putem folosi pentru a ne ajuta să luăm înapoi controlul și să prevenim micile sau mai marile deraieri de la mâncatul sănătos.

Dacă dorim să nu trăim o luptă interminabilă cu mâncarea, avem nevoie să ne îndreptăm spre interior și să ne cunoaștem resorturile lăuntrice.

Este important să  avem grijă atât de trup, cât și de minte și suflet, căci doar din echilibru se naște sănătatea.

Care dintre semnele mâncatului emoțional îți sunt cel mai cunoscute din experiența ta?


😤 Te-ai săturat să simți că te lupți în zadar cu kilogramele și că mâncatul îți scapă de sub control?

Ai impresia că te iau pe sus poftele si crezi că nu ai voinţă, dar lipsa de control alimentar pe care o resimți mai ales în perioadele stresante nu are ca motiv lipsa voinței.

Cea mai “acceptabilă” şi mai des întâlnită dependență este dependenţa de mâncare, de obicei nesănătoasă.

Poftele alimentare nu sunt deloc întâmplătoare și în absența susținerii emoționale adecvate, oricâtă voință am avea, aceasta ne scapă până la urmă de sub control, iar kilogramele în plus se încăpățânează să rămână.

🙅‍♀️ Stop mâncatului emoțional și greutății scăpate de sub control

Dacă ești gata să eliberezi emoțiile dureroase ale trecutului, ce au rămas blocate și ascunse în profunzimile subconștientului tău și îți sabotează în mod repetat comportamentul alimentar, silueta, sănătatea şi relaţia ta cu tine, noi, Ramona Tintea (fondatoarea Şcolii de Slăbit) şi Alina Dospinescu (psiholog și terapeut sistemic de famile) ne-am unit inimile, forțele și experiența, pentru a te îndruma într-o călătorie de 90 de zile către ușurința de a te elibera de poftele incontrolabile, de mâncatul compulsiv şi de kilogramele ce nu doresc să te părăsească.

DESCOPERĂ NOUL PROGRAM – ELIMINĂ MÂNCATUL EMOȚIONAL

Slăbește Simplu și Autentic

Primești GRATUIT pe e-mail, cursul de 10 zile ”Slăbește Simplu și Autentic”, imediat ce te abonezi.

Powered by ConvertKit

De ce nu te poți abține de la mâncare – 6 semne ale mâncatului emoțional

Back To Top