skip to Main Content
Proteinele, Între Moderație și Exces

În orice discuţie despre slăbit, energie, forţă musculară, stamină, este imposibil să nu se ajungă la spinosul subiect al proteinelor.

Care proteine sunt mai cu moţ? De câte proteine avem nevoie? Care sunt cele mai bune surse? Cum e cu suplimentele proteice?

Proteinele au ajuns un fel de religie, iar părerile despre proteine sunt împărţite în tabere foarte puternice. Fiecare îşi susţine punctul de vedere, convins de propriul adevăr.

Dar ce ţi se pare mai eficient, ca şi unghi de privire şi întelegere a proteinelor, să te uiţi la proteine şi structura lor şi să le incluzi în alimentaţia ta în funcţie de cât de “impresionante” sunt sau să te uiţi atent la structura ta ca organism, la compatibilităţile şi biochimia lui internă, şi abia apoi să vezi cu cine “se pupă” şi cu cine nu?

Primul lucru pe care vreau să îl înţelegi este că organismul uman NU foloseşte proteine. Deci când te uiţi la proteinele din carne şi le admiri pentru faptul că sunt proteine complete, pierzi din vedere afirmaţia de mai devreme.

Corpul tău nu foloseşte proteine, ci foloseşte aminoacizii din proteine. Iar asta schimbă problema la 180 de grade, pentru că nu mai vorbim despre componenţa de aminoacizi, ci despre eficienţa extragerii şi utilizării lor şi despre câtă energie se pierde în acest proces.

Nu simţi acest detaliu când eşti fizic în formă şi energic. Dar dacă printre provocările tale se numără oboseala zilnică, kilogramele în plus, o stare generală mai proastă, subit aceste detalii chimice capătă însemnătate.

Nu încerc să conving pe nimeni să renunţe la carne, chiar dacă eu am ales de mult să fiu vegană. Omul îşi alege în mare parte, alimentaţia cu care rezonează la nivel energetic, iar în Şcoala de Slăbit lucrez şi cu omnivori şi cu vegani/raw-vegani.

Educaţia şi înţelegerea, însă, sunt lucrurile pe care mă străduiesc să le dăruiesc oamenilor, prin articole, prin cursuri prin care aduc valoare permanentă în viaţa lor şi care îi ajută să ia decizii cu adevărat corecte şi în cunoştinţă de cauză, când vine vorba de îngrijirea personală.

Revenind la tine, tot ce identifici tu drept proteine sunt structuri mai simple sau mai complicate de aminoacizi. Proteinele animale, de exemplu, pot avea până la 100.000 de aminoacizi per moleculă. Pentru a le putea folosi, corpul tău trebuie să le spargă complet, şi să folosească aceşti aminoacizi, să îi reasambleze după legile proprii şi să îi transforme în proteine umane.

Acesta este secretul de care trebuie să ţii cont când vrei să scapi de kilograme sau de oboseală. Ambele procese se reduc la cât de eficient generezi tu energie în corpul tău. Este ştiinţă la mijloc, dar nu este fizică nucleară.

Majoritatea oamenilor cred că proteina animală este cea mai valoroasă, deoarece este o proteină completă.

Fals. Fix aici e problema! Proteina este un castel lego de aminoacizi. Corpul tău nu vrea o proteină completă şi complexă, la care să muncească ore întregi să o desfacă până la nivel de aminoacizi, cu pierdere de energie. Corpul tău vrea aminoacizi uşor asimilabili, pe care să îi asambleze în proteinele specifice corpului tău.

Proteina pe care o iei din pui nu seamănă cu proteina pe care o are corpul tău. Folosirea unei proteine animale se aseamăna cu un proces în care îţi dau un castel lego gata construit (proteină animală), te pun să îl desfaci complet până la ultima piesă (stomacul şi intestinul subţire sparg proteinele până la nivel de aminoacizi), iar apoi te pun să reasamblezi piesele de lego într-o formă complet diferită faţă de castelul iniţial, adică sub formă de proteină umană.

Nu era mai simplu dacă îţi dădeam din start piesele de lego gata desfăcute? Salvai multă energie şi timp.

Ei, bine, asta conţin crudităţile în mare parte: direct piesele separate de lego, adică aminoacizii pe care îi doreşte corpul tău.

Îţi faci o idee cât de multă energie salvează corpul tău, astfel?

Nu degeaba , în Natură, animalele cele mai musculoase şi mai impunătoare consumă… verdeaţă. De unde şi-o lua elefantul proteinele şi forţa? Dar calul? Dar ursul grizzly care consumă doar 3% carne (şi aceea grăsime din somon) şi în rest iarbă şi fructe de pădure? Dar gorila?

Al doilea principiu fundamental pe care merită să îl ştii este că organismul tău îşi reciclează cea mai mare parte a proteinelor. Ele sunt componente mult prea preţioase pentru a fi consumate cu lejeritate. Unde mai pui că produşii săi reziduali, generaţi în urma arderii lor, sunt toxici. Din nou, un semnal clar că noi, ca organism uman, nu suntem proiectaţi să consumăm proteine pe bandă rulantă.

Proteinele nu sunt hrană. Proteinele sunt structură. Iar corpul îşi apără structurile interne.

Adoraţia pentru proteine, aşadar, este un balon umflat cu pompa, în primul rând din motive comerciale, deoarece proteinele sunt principala componentă a alimentelor cele mai puternic promovate.

Sănătatea ta, însă, energia ta, silueta ta sănătoasă, nu se obţin prin consum masiv de proteine şi nici prin consum zilnic de proteine “complete”.

Corpul tău iubeşte simplitatea. Iar când te uiţi întâi la el, dornic să îi înţelegi modul de funcţionare, ajungi să vezi dincolo de cortina comerţului şi a promovării exagerate a unor produse care sunt practic incompatibile biochimic cu corpul tău.

Calea care funcţionează cel mai mult este moderaţia

Dar moderaţia a ajuns un cuvânt tare flexibil. Pentru unii moderat înseamnă să consume carne de 2 ori pe săptămână, pentru alţii de 2 ori pe zi. Pentru vegani, moderat înseamnă să ia o linguriţă de spirulină după sală.

Observi abordarea care naşte confuzii? Nu te mai uita la produsele din exterior , încercând să ghiceşti cum s-ar potrivi ele cu corpul tău. Uită-te la corpul tău, pricepe-i legile, abia apoi poţi decide cu discernămât ce se potriveşte şi ce nu, şi ce înseamnă cu adevărat cuvintele sănătate, slăbit şi energie.

Educaţia înseamnă autonomie, înseamnă să termini o dată pentru totdeauna cu alergatul după diete, să nu te mai simţi confuz când vine vorba de îngrijirea personală. Iar asta, pentru tot restul vieţii.

 

Ne vedem în program,

– Ramona

Slăbește Simplu și Autentic

Primești GRATUIT pe e-mail, cursul de 10 zile ”Slăbește Simplu și Autentic”, imediat ce te abonezi.

Powered by ConvertKit

Proteinele, Între Moderație și Exces

Back To Top